کسب و کاراینترنتی-برندینگ-برندسازی

برندینگ

کسب و کارمجازی-برندینگ-اینستاگرام

برندسازی-اینستاگرام

تاثیر فضای مجازی در بهبود و توسعه حوزه کسب و کار

مقدمه

امروز توسعه فضای مجازی بر حوزه های مختلف کسب و کار و زندگی بشر امروزی اثر داشته و باعث تحول سریع و تسهیل امور با ایجاد بستر های یکپارچه شده است. مطابق پژوهش ها، در آمریکا بیش از ۸۰ درصد مشاغل از طریق فضای مجازی اعلام می شوند و کارفرمایان نیروهای مورد نیاز خود را از این طریق استخدام می کنند. از این رو دارا بودن روابط شغلی مناسب در شبکه های مجازی و اجتماعی عامل بسیار مهمی در یافتن شغل مناسب است. به علاوه، اطلاعات مرتبط با سرمایه گذاری نیز به صورت گسترده در فضای مجازی ارائه می شود و در نتیجه موفقیت سرمایه گذاری تا حدود زیادی به آگاهی و دانش افراد از نحوه حضور در شبکه های مجازی وابسته است. یکی از بهترین ویژگی هایی که بازاریابی فضای مجازی برای کسب و کارهای امروزی به همراه دارد، این است که مانع چندانی برای ورود و استفاده از امکانات آنها وجود ندارد. در دورههای گذشته صاحبان کسب و کار باید هزاران دلار خرج تبلیغات میکردند تا به مشتری مورد نظرشان برسند. ولی امروزه میتوانید تنها با پرداخت هفته ای کمتر از ۵ دلار مستقیما به مخاطب نزدیک شوید!

تعریف و مفهوم کسب و کار

کسب و کار به معنای فعالیت هایی است که تولید، خرید کالا و خدمات با هدف فروش آنها به منظور کسب سود را در بر می گیرد. با پیدایش کامپیوتر، اینترنت و توسعه جوامع در پی سهولت ارتباطات شاهد نوع جدیدی از کسب و کار هستیم که در فضای مجازی در حال هر چه گسترده تر شدن می باشد که به آن کسب و کار اینترنتی (مجازی) گفته می شود. 

نقش فضای مجازی و توسعه کسب و کار

شاید باور خیلی ها این باشد که با توسعه فناوری، کسب و کار برخی از افراد و شغل ها از بین می رود اما باید توجه داشت فناوری برای خدمت و سهولت به هر خدمتی وارد میدان شده و علاوه بر کارایی بالایی که دارد در بهبود فضای کسب و کار و اقتصاد نقش مهمی ایفا می کند.


مشاغل مختلف در بخش آی تی، گردشگری، خدمات، حمل و نقل، خرید، سلامت، تجارت، دوره های آموزشی مجازی، آموزش مهارت، انجام کارهای اداری و بانکی و... را از جمله رشته ها و شغل های مختلف درگیر با فناوری و فضای مجازی می توان نام برد. افراد با کمی خلاقیت و گذراندن دوره های آموزشی مختلف می توانند در بخش ساخت اپلیکیشن ها، برنامه های نرم افزاری و وب سایت های مختلف مجازی فعالیت کنند و از این طریق کسب درآمد کنند. یکی از امکاناتی که اکثر فضای مجازی در اختیار شما قرار می دهند امکان ساخت صفحه اختصاصی برای سایت و یا شرکت خود است. توجه داشته باشید که صفحه ای که در شبکه اجتماعی می سازید از نظر گوگل یک صفحه هم موضوع با شما است و هر لینک از آن به سایت شما به معنی افزایش ارزش سایت شما از نظر گوگل خواهد بود. 

اگر مطلب شما خیلی جذاب باشد بی اختیار دکمه اشترا ک گذاری را می زند و با دوستان خود به اشترا ک میگذارد و این یعنی مطلب شما در صفحه اصلی چند کاربر دیگر هم قرار خواهد گرفت. مطلب شما مانند یک ویروس منتشر می شود و بازدید کنندگان جدیدتری هر روز به سایت شما روانه می شوند. آنها می توانند اطلاعات شما را با دیگران به اشتراک بگذارند و ا گر مطلبتان واقعا جذاب باشد برای شما تبلیغات به شیوه ی ویروسی انجام می گیرد و همه ی آن ها به نسبت بقیه، توانایی به اشترا ک گذاشتن نظرات و ایده ی بالاتری دارند و این آرزوی هر مدیر سایت است.

فضای مجازی و وفادار سازی مشتری

امروزه، وفاداری مشتریان، کلید موفقیت تجاری محسوب میشود. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی بالا میرود. درک بازار با برنامه ریزی و اتخاذ استراتژی های مناسب جهت وفادار سازی مشتریان و افزایش نرخ وفاداری آنها منافع بلند مدت برای بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد. توجه داشته باشید که بازاریابی در فضای مجازی نوعی از بازاریابی است که در آن تمرکز بر روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه تمرکز بر روی فروش مستقیم محصولات و خدمات. شرکتها باید از فضای مجازی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند و این یعنی وفادار سازی مشتریان. برای مثال، اینستاگرام یکی از بزرگترین ترکیب جمعیتی را در میان همه ی شبکه های اجتماعی دارد و به شکل چشمگیری تقریبا همه ی چیزهای اطرافمان را تغییر داده است .با ظهور شبکه های اجتماعی، هدف قرار دادن مشتریان بالقوه، آسانتر از گذشته شده است. از سال ۲۰۱۹ ماهانه یک میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام وجود دارد. ۲۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام هر روز حداقل از یک پروفایل تجاری دیدن می کنند و ۸۰ درصد کاربران یک پروفایل تجاری را فالو می کنند.


روشهایی که میتوان از طریق ا ینستا گر ام درآمدزایی کرد:

درآمد زایی از طریق فروش مستقیم محصولات و خدمات.

کسب درآمد از طریق ارائه تبلیغات.

درآمد زایی از طریق ایجاد برند و شاخص سازی.

کسب درآمد از طریق خرید و فروش صفحات، عضو یا فالوور .

همچنین از طریق شبکه اجتماعی تلگرام میتوان با استفاده از فروش محصول و تبلیغات شروع به درآمد زایی کرد. در این خصوص، محصولات می توانند به چند حالت تقسیم شوند:

محصول خدماتی: به این صورت که شما در ازای دریافت مبلغ مورد نظر، به مشتریان خدماتی را ارائه می کنید. 

محصول مجازی: منظور از محصول مجازی یک فایل است که می توان آن را بعد از دریافت وجه، به مشتری ارسال کرد.

اجناس در این روش پس از دریافت وجه، برای مشتری پست میشود.

نیازسنجی

در بسیاری از مواقع صاحبان کسب و کار تمایل به شناسایی رفتار مخاطبان و نیازهای آنها دارند و فضای مجازی به آنها این فرصت را میدهد تا در مورد اینکه مخاطبانشان به چه چیزی علاقه مند هستند و چگونه رفتار میکنند، اطلاعات ارزشمندی به دست آورند. و حتی اگر محصول یا خدمات آنها مشکلی داشته باشد قطعا ترجیح میدهند خیلی سریع به این مشکل پی ببرند. با بازخوردی که در فرآیند بازاریابی رسانه های اجتماعی دریافت میکنند، اولین نفری خواهند بود که میدانند چه زمانی مشکلی پیش آمده و سریع اقداماتی برای حل آن انجام میدهند . مطالعات یکی پس از دیگری نشان داده مصرف کنندگان، قدردان شرکتهایی هستند که به شکایت های مشتری پاسخ میدهند.


فضای مجازی و برند سازی

فضای مجازی امروزه توسط حداقل ۱ میلیارد نفر در سراسر دنیا استفاده می شود، یعنی یک هفتم جمعیت دنیا، پس برای این که خود را هم برند کنید، باید از فضای مجازی استفاده نمایید. یکی دیگر از کاربردهای فضای مجازی برند سازی است، یکی از مهمترین اهداف شرکت ها برای برندسازی دیده شدن است. این مورد به این معناست که برندها اخبار، محتوا و صدای برند را از طریق رسانه ها به سمع و نظر مخاطبان می رسانند. بنابراین برندینگ و نحوه ی آن برای کسب و کارهای بزرگ یک امر حیاتی به حساب می آید.

فضای مجازی و کاهش هزینه ها

یکی دیگر از مزایای استفاده از فضای مجازی برای کسب و کارها کاهش هزینه های بازاریابی است. در فضای مجازی از بودجه های سنگین تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانه های جمعی و چاپی خبری نخواهد بود.

تاثیرگذاری فضای مجازی بر اقتصاد

تا سال ۲۰۲۵ ،بیش از ۹۱ درصد مردم در کشورهای توسعه یافته و نزدیک به ۶۹ درصد از آنها در اقتصادهای نوظهور، در حال استفاده از اینترنت خواهند بود تاثیرگذاری فضای مجازی در اقتصاد به اندازه ای است که امروزه اقتصاد دیجیتالی بخش مهمی از اقتصادهای کشورهای توسعه یافته را به خود اختصاص داده است و کشورهای درحال توسعه نیز برای دستیابی به سهم بالایی این بخش در اقتصاد خود، برنامه های مختلفی را در نظر گرفته اند. سهم این بخش در اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا ۷.۵ درصد و در کشورهای گروه ۲۰ ،حدود ۳.۵ درصد برآورد شده است طی این مدت نرخ رشد اقتصاد اینترنتی کشورهای درحال توسعه، با سرعت زیادی بیش از دوبرابر شده و برخی از کشورها به منظور تقویت آینده دیجیتالی خود، سرمایه گذاریهای کلانی در زمینه زیرساختهای پهنای باند انجام داده اند. محرک های اصلی دو عامل کاربر بیشتر و امکان دسترسی سریعتر و عمومی به اینترنت باندپهن می باشد. پیشبینی ها حا کی از این است که تعداد کاربران اینترنت باند پهن در سراسر جهان از 1.9 میلیارد در سال ۲۰۱۰ به 3 میلیارد در سال ۲۰۱۶ افزایش خواهد یافت.


چالش ها و موانع در فضای مجازی در حوزه کسب و کار:

- فقدان راهبرد مشخص در زمینه توسعه الکترونیک و امنیت در این فضا.

- عدم وجود قانون کپی رایت و حفظ حقوق مادی و معنوی افراد.

- فقدان سیاست مشخص ملی در آموزش و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی.

- عدم حمایت از کاربران در اینترنت از طریق فراهم نمودن امکانات فنی و اطلاعاتی.

- عدم نظارت وکنترل بر کیفیت فرهنگی سایت های تولید شده و قابل دسترس در کشور.

راهکارها

- تدوین و توسعه نظام نظارت بر محتوای داده های مبادله شده.

- ایمن سازی زیر ساخت های حیاتی کشور و منابع ملی در قبال حمایت الکترونیکی و ایجاد نظام مدیریت امنیت زیر ساخت ها.

-تامین سلامت و جلوگیری از مخاطرات ناشی از محتوای اطلاعات مبادله شده و تقویت صنعت الکترونیک وتوسعه خدمات و محصولات.

-توسعه و تجهیز امکانات و وسایل الکترونیکی و ارتباط مدرن و جدید در سازمان های مهم در جهت پیشگیری و مقابله با جرایم رایانه ای.

نتیجه

مهم ترین مزیت و رسالت شبکه های اینترنتی و فضای مجازی اشترا ک منابع سخت افزاری و نرم افزاری و دست یابی سریع و آسان به اطلاعات است. همه به دنبال تأثیرات مثبت فضای مجازی در رونق کسب و کار با فضای مجازی هستند. شرکتها لازم است فعالانه فضای مجازی را مورد استفاده و کنترل قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند آنها خدمات خوبی برای مردمی که شبکه هایشان را میبینند فراهم میکنند. 

کسب و کار مجازی یا همان کسب و کار اینترنتی که باعث به وجود آمدن فروشگاه های اینترنتی متعدد شده است باید پویا باشد به این صورت که مشتری بتواند برای خرید محصول به فروشگاه اعتماد کند در اصل پشتیبانی سایت و فروشگاه باید همیشه فعال باشد تا مشتری سوالات خود را به راحتی بپرسد و ایمیل های مختلفی که برای فروشگاه فرستاده می شود مرتب چک شده و مثل یک فضای اداری مشتری باید با کارآفرین در ارتباط باشد. راه اندازی کسب و کار های کوچک در قالب فضای اینترنتی حتما نیاز به وجود یک شرکت ندارد اما بد نیست یک فضای اداری کوچک هم وجود داشته باشد و در آن فضا کارآفرین مشغول به کار شود یا اینکه پشتیبانی قوی داشته باشد که مشتریان بهتر بتوانند با وی در ارتباط باشند، داشتن یک فضای اداری کوچک حتما نشان از معتبر بودن نیست اما اگر کارآفرین راه های ارتباطی با مشتری را راحت تر و در دسترس تر قرار دهد مشتری با خیال آسوده خرید خواهد کرد.


برچسب ها:

کسب و کارمجازی-برندینگ اینستاگرام-ثبت شرکت-ثبت برند