نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی

نشانهای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران صادر شده و به کسب و کارهای مجازی )کسب و کار اینترنتی و موبایل( مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صالحیت آنها اعطا میگردد.

در واقع نماد اعتماد الکترونیکی به عنوان تاییدیه به فروشگاههای اینترنتی داده میشود. 

این نماد پس از بررسی درگاه )وبسایت( و احراز هویت و صالحیت مالک )حقیقی یا حقوقی( آن برای مدت یک سال صادر میگردد.

نماد اعتماد الکترونیکی از کجا آمد؟

براساس مصوبه جلسه مورخ 12/04/1391 شورای امنیت کشور ، نماد اعتماد الکترونیکی با هدف ساماندهی فعالیت سایت های فروش اینترنتی ایجاد و ، مسئولیت اعطاء نماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تفویض شد.

چه کسانی می توانند متقاضی دریافت نماد الکترونیک باشند؟

مالک و یا مسئول کسب و کار اینترنتی اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی می توانند متقاضی دریافت نماد الکترونیکی باشند. مالک یا مسئول کسب و کار اینترنتی کیست؟ هویت متقاضی ) شخص حقیقی یا حقوقی ( دریافت نماد الکترونیک باید با هویت مالک دامنه مطابقت داشته باشد.

هویت متقاضی نماد اعتماد : هویت مالک دامنه(مالک دامنه ممکن شخص حقیقی باشه یا شخص حقوقی)

در مورد شخص حقوقی ، دامنه ممکن است به نام شرکت و یا یکی از اعضاء هیئت مدیره باشد.

شخص حقیقی؟  به انسان زنده شخص حقیقی گویند، یک انسان با زنده متولد شدن دارای شخصیت و در عالم حقوقی دارای اعتبار می شود و می تواند صاحب حق و تکلیف گردد.

شخص حقوقی؟ شخص حقوقی همان شرکت ها و نهادها و موسساتی هستند که پس از طی مراحل قانونی به ثبت میرسند یعنی از زمان ثبت دارای موجودیت و شخصیت حقوقی و اعتباری می گردند.شخص حقوقی دارای حقوق و تکالیفی هستند.
وجود شخص حقوقی و شخصیت آن، اعتباری است( یعنی بواسطه حمایت قانون گذار و ثبت قانونی دارای اعتبار می شوند و در به زبان ساده متولد می گردند.)

شرایط شخص حقیقی متقاضی دریافت نماد:

  1. سن شخص حقیقی: حداقل سن متاضی دریافت نماد الکترونیکی 18 سال تمام می باشد.
  1. شرایط جنسیتی: متقاضیان ذکور ( پسر) برای دریافت نماد الکترونیکی باید کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل معتبر داشته باشند. گواهی اشتغال به تحصیل معتبر :یعنی گواهی اشتغال به تحصیلی که در زمان ارائه ، مدت اعتبار آن منقضی نشده باشد و توسط دانشگاه های معتبر داخل صادر شده باشد. 
  1. صالحیت شخص حقیقی: شخص حقیقی متقاضی دریافت نماد الکترونیک باید صالحیتش توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا مورد استعالم قرار گیرد.

نحوه درخواست نماد الکترونیک

با ورود به سایت enamad.ir و انتخاب گزینه دوم یعنی درخواست نماد اعتماد 


وارد صفحه ورود به سامانه می شویم که از ما نام کاربری و رمز عبور می خواهد ، درصورتیکه برای اولین بار وارد این سامانه می شوید ، نیاز است برای خود حساب کاربری جدید ایجاد کنید.


برای ایجاد نام کاربری جدید، اطالعاتی از شما می خواهند به شرح زیر:


اطلاعات خود را به شرح موارد خواسته شده با دقت وارد نمایید.

منظور از شخص حقوقی – تجاری: اشخاص حقوقی - تجاری در هیچ کدام از قوانین موجود و از جمله قانون تجارت تعریف نشده است ولی بنا به تفاسیر همان شرکت های ثبت شده طبق قانون تجارت هستند.

منظور از شخص حقوقی -غیر تجاری : موسسات غیر تجاری هستند که خدمات و مشاوره ارائه می نمایند ،انواع فعالیت های خدماتی و مشاوره ای در قالب موسسات غیرتجاری قابل انجام است و می توان در اساسنامه آنها را قید نمود. خدمات غیر تجاری مثل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شوند و تشکیل دهندگان آنها ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند.

نکته : تیک دو باکس انتهای صفحه را فعال نمایید.

در صفحه ایمیل خود ،روی لینک فعال سازی شناسه کلیک کنید. وارد صفحه کاربری جدید خود در ثبت درخواست نماد اعتماد شوید.در صفحه جدید ایجاد شده با دقت کامل ، اطالعات خود را وارد نمایید.



-          مرحله بارگذاری مدارک مورد نیاز





-          بعد از مرحله احراز اطاعات و انجام موارد خواسته شده ثبت نام تکمیل می گردد.

در صورت نیاز به ویرایش اطالعات و یا مدارک بارگذاری شده می توانید وارد منو ویرایش شوید و اصالحات مدنظر را انجام دهید. بعد از ثبت نهایی درخواست در سایت ، درخواست ما و مدارک ارسالی ما مورد بررسی قرار می گیرد که نهایتا منجر به تایید می گردد.


به این ترتیب می توانید فرایند ثبت نام را انجام دهید.
بعد از تایید درخواست ، از متقاضی تعهدنامه ای اخذ می گردد، مبنی بر اینکه تعهدات مندرج در دستورالعمل اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را در تمام مدت فعالیت و اعتبار نماد اعتماد به طور کامل و دقیق رعایت نمایند

نکاتی در مورد تعهدات دارنده نماد اعتماد

دارنده نماد اعتماد باید هرگونه تغییر در عنوان ، موضوع و محل کسب و کار در خصوص شاخص های اعطای نماد اعتماد را در اسرع وقت به مرکز اعالم نمایند.

دارنده نماد اعتماد باید تجهیزات استاندارد مورد تایید مرکز را به کار گیرد.

دارنده نماد اعتماد باید به مکاتبات-اعم از الکترونیکی و فیزیکی –و اخطار های صادره از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و دستگاه های نظارتی، حداکثر طی دو روز کاری پاسخ دهد و اطالعات و گزارشات را در زمان های ابالغ شده ارائه نماید.

دارنده نماد اعتماد باید شرایط و مقدمات حضور بازرسین را فراهم و اطالعات و تجهیزات مورد نیاز آنها را جهت انجام وظایف نظارتی فراهم نماید.

چنانچه دارنده نماد اعتماد به مدت سه ماه بدون عذر موجه و قابل قبول فعالیتی نداشته باشد ، پس از دو تذکر به فاصله 10 روز توسط مرکز ، نماد وی ابطال می شود.